فایل سل

فایل سل 1

فایل سل

فایل سل 1

دانلود پاورپوینت دستور کار آزمایشگاه فیزیک جدید

دانلود پاورپوینت دستور کار آزمایشگاه فیزیک جدید
دانلود پاورپوینت دستور کار آزمایشگاه فیزیک جدید
دانلود پاورپوینت دستور کار آزمایشگاه فیزیک جدید فهرست آزمایشات:
.1آزمایش اثر فتو الکتریسیته.2آزمایش اندازه گیری e/m الکترون.3آزمایش سری بالمر.4آزمایش اثر هال.5آزمایش میلیکان.6آزمایش پدیده زیمن.7آزمایش تابش جسم سیاه.8آزمایش گسیل و جذب نور.9آزمایش تشدید اسپین الکترون.10آزمایش فرانک هرتز اثر فوتوالکتریسیته:وسائل آزمایش: دستگاه آزمایش اثر فتوالکتریسیته، لامپ جیوه پرفشار منبع تغذیه لامپ جیوه، پایه مکعبی شکل، منبع ولتاژ و تقویت کننده جریان مدل5117 .
هدف آزمایش: انجام آزمایش فتوالکتریسیته، مشاهده کوانتومی بودن انرژی فوتون و تعیین ثابتh پلانک.
ملاحظات نظری: نیمی از یک محفظه شیشه ای خلأ که از فلزی قلیایی مثلاً پتاسیم پوشیده شده بعنوان کاتد و میله فلزی که در محل محور ان قرار گرفته است بعنوان آند عمل می نمائید.
هرگاه فوتونی با بسامد f به کاتد برخورد کند، در صورتیکه انرژی آن کافی باشد الکترونی از فلز به بیرون پرتاب می گردد(اثر فتوالکتریک بیرونی). برخی از الکترون های پرتاب شده به آند می رسند لذا ولتاژ V بین اند و کاتد برقرار می شود تا انرژی جنبشی بیشینه الکترون ها را که از معادله انیشتن بدست می آید به انرژی پتانسیل U تبدیل و آن ها را قبل از رسیدن به آند متوقف نماید.
طبق معادله انشتن : که در آن A تابع کار مربوطه به سطح کاتد، v سرعت الکترون خارج شده از کاتد و m جرم حالت سکون الکترون است . بنابراین فقط
الکترون هائی به آند می رسند که انرژی پتانسیل آنها با انرژی جنبشی شان برابر گردد.
یک انرژی پتانسیل تماس اضافی φ که بخاطر یکسان نبودن سطح آند و کاتد ظاهر می شود، رابطه را به صورت زیر در می آورد:
اگر فرض کنیم که A و φ از بسامد نور f تابشی مستقل هستند، یک رابطه خطی بین ولتاژ V و بسامد نور بدست می آید. که e بار الکتریکی الکترون است.
هرگاه نمودار تغییرات V بر حسب f و ضزیب زاویه این نمودار خطی را بدست آوریم برای h خواهیم داشت: h= 6/7 * 10-34 JSec
که خطای استاندارد آن حدود ∆h=0/3 * 10-34 Sec می باشد.
روش آزمایش: لامپ جیوه پرفشار را به منبع تغذیه آن متصل و روشن کنید تا گرم شود. گرم شدن لامپ حدود 3 دقیقه طول می کشد.
توجه مهم:
اشعه ی فرا بنفش لامپ جیوه برای چشمان شما بسیار مضر است
لذا مراقبت کنید که نور مستقیم لامپ به چشمان شما و دوستانتان
نتابد و از نگاه کردن مستقیم به داخل محفظه آن بپرهیزید.
درب دستگاه را بردارید و مسیر نور را که پس از عبور از عدسی، شکاف و منشور و بازتابش از آینه به سلول فتوالکتریک می رسد تعقیب کنید و یک قطعه کاغذ سفید در محل شکاف ورود نور به سلول فتوالکتریک قرار دهید و محل
شکاف و عدسی ابتدای دستگاه را طوری تنظیم کنید که تصاویر رنگی شکاف
بوضوح مشاهده و در یکدیگر وارد نشده باشند. به کمک پیچ های مربوطه وضعیت آینه و محل سلول را طوری تنظیم کنید که بخش مورد نظر طیف جیوه (به صورت تکرنگ) به سلول برسد. با توجه به طیف جیوه طول موج آنرا تعیین و یادداشت کنید. درب دستگاه را کاملاً ببندید تا از ورود نور اضافی محیط آزمایشگاه به سلول جلوگیری شود. در محل استقرار لامپ جیوه یک دریچه فلزی قرار دارد که در مواقع لزوم می توانید آنرا ببندید تا مانع ورود نور لامپ جیوه به دستگاه شوید. بدنه دستگاه را توسط یک سیم مناسب به سیم زمین آزمایشگاه متصل نمائید تا از بروز اختلالات احتمالی جلوگیری و دقت آزمایش زیاد تر گردد. به کمک یک سیم هم محور (Coaxial) خروجی دستگاه که کاتد و آند سلول فتو الکتریک است را به دستگاه اندازه گیری که دارای تقویت کننده است متصل نمائید.
دستگاه اندازه گیری به صورتی عمل می کند که قادر است ولتاژ معکوس به سلول داده و شدت جریان مدار را اندازه گیری نماید که نمودار مدار آن بصورت شکل 1 است:
دریچه ورود نور دستگاه فتوالکتریک را ببندید و دستگاه اندازه گیری را روشن کنید پس از چند دقیقه که گرم شد و به حالت پایدار رسید، ولتاژ معکوس را روی صفر قرار داده و توسط پیچ صفر
کننده(Zero ad.) گالوانومتر دستگاه اندازه گیری را صفر کنید. دامنه تقویت را توسط پیچ مربوطه افزایش داده مجدداً گالوانومتر را صفر کنید و این عمل را برای دامنه های تقویت بالاتر نیز تکرار کنید.
حال دریچه را باز کنید و انحراف عقربه گالوانومتر را ملاحظه نمائید.
ولتاژ معکوس را بتدریج اعمال کنید تا عقربه گالوانومتر به صفر برسد به محض صفر شده گالوانومتر دیگر تغییری در ولتاژ معکوس ایحاد ننمائید و ولتاژ را قرائت نمائید این عمل را چندین بار تکرار کنید و ولتاژ را قرائت و میانگین را یادداشت نمائید.
دامنه تقویت را صفر کنید و درب دستگاه را برداشته و طول موج دیگری را به سلول بتابانید و برای آن نیز مراحل فوق را تکرار و میانگین ولتاژ معکوس را یادداشت نمائید. پس از آنکه مراحل برای کلیه طول موج های لامپ جیوه انجام شد منحنی ولتاژ را بر حسب بسامد نور مطابق شکل 2 ترسیم کنید.
شامل 156 اسلاید powerpoint

فهرست آزمایشات: .1آزمایش اثر فتو الکتریسیته .2آزمایش اندازه‌گیری e/m الکترون .3آزمایش سری بالمر .4آزمایش اثر هال .5آزمایش میلیکان .6آزمایش پدیده زیمن .7آزمایش تابش جسم سیاه .8آزمایش گسیل و جذب نور .9آزمایش تشدید اسپین الکترون .10آزمایش فرانک هرتز   اثر فوتوالکتریسیته: وسائل آزمایش: دستگاه آزمایش اثر فتوالکتریسیته، لامپ جیوه پرفشار منبع تغذیه لامپ جیوه، پایه مکعبی شکل، منبع ول ...

دانلود پاورپوینت دستور کار آزمایشگاه فیزیک جدید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.